Regeringen avser att besluta om flera satsningar för att stärka svensk livsmedels- och nötköttsproduktion. Förslagen ska ge jordbruksföretag bättre förutsättningar för lönsamhet, konkurrenskraft och investeringar, samtidigt som de ska bidra till livsmedelsproduktion i hela landet.
Åtgärderna omfattar bland annat en ny djurvälfärdsersättning för bete till dikoproduktionen. Den ska ge lantbrukare 1 000 kronor per diko och år. Regeringen föreslår också att stödgolvet i investeringsstödet för ny teknik sänks från 200 000 till 50 000 kronor, för att fler mindre investeringar ska kunna genomföras.
Flera stöd höjs från 2027
Även ersättningsnivåerna för skötsel av betesmarker föreslås höjas. Samtidigt ska djurvälfärdsersättningen för bete till mjölkkor förenklas. Dessutom föreslås mer medel till investeringsstödet för konkurrenskraft.
Enligt regeringens beslut i korthet ska djurvälfärdsersättningen till dikoproduktionen för bete uppgå till 1 000 kronor per diko och år med start den 1 januari 2027. Ersättningen för skötsel av betesmarker ska höjas med 600 kronor per hektar från samma datum. Stödgolvet i investeringsstödet för ny teknik ska sänkas från 200 000 till 50 000 kronor från den 1 januari 2027.
Budgeten i investeringsstödet för konkurrenskraft ska öka med 180 miljoner kronor. Regeringen skriver också att det ska bli större möjlighet till stöd för mindre investeringar och för företag som vill utveckla verksamheten med bibehållen produktionsvolym.
– Nu stärker vi lönsamheten för Sveriges bönder. 1000 kr i ersättning per diko och sänkt stödgolv innebär bättre förutsättningar till ökad svensk nötköttsproduktion. Det stärker Sveriges konkurrenskraft, vår livsmedelsberedskap och självförsörjning, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
– I en allt osäkrare omvärld är förmågan till inhemsk livsmedelsproduktion ytterst en säkerhetsfråga. Sveriges livsmedelsförsörjning bygger på ett konkurrenskraftigt jordbruk och livskraftiga företag i hela landet. De här satsningarna stärker förutsättningarna för Sveriges lantbrukare och bidrar till en mer robust svensk livsmedelsförsörjning, säger minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin.
– Ska vi ha mer svensk mat på våra tallrikar måste det finnas lantbrukare som kan och vill investera i framtiden. Genom bättre villkor för nötköttsproduktionen och satsningar på betesmarker stärker vi både lantbrukets konkurrenskraft och våra öppna landskap. Det här är viktigt för både landsbygden och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Elin Nilsson, landsbygdspolitisk talesperson för Liberalerna.
Besluten ska enligt regeringen stärka förutsättningarna för en fortsatt livsmedels- och nötköttsproduktion i hela landet. Det ska också bidra till ett öppet odlingslandskap, levande landsbygder och en stärkt livsmedelsförsörjning.
Regeringen bedömer att det, trots höga kostnader och pressade villkor för lantbruk och livsmedelsföretag, finns goda möjligheter att stärka Sveriges position som livsmedelsproducent. De aviserade besluten är ett led i genomförandet av Livsmedelsstrategin 2.0.
Nästa steg är att Jordbruksverket lämnar över detta till Europeiska unionens kommission för ett formellt godkännande.
Pressmeddelande från Regeringen







