Den 1 december 2025 stängs 2G- och 3G-näten i Sverige, enligt Tele2 i ett pressmeddelande. Operatören beskriver avvecklingen som ett planerat teknikskifte där resurser flyttas till nyare och mer effektiva nät. Problemet som pekas ut är att en mindre andel användare och uppkopplade produkter fortfarande förlitar sig på 2G/3G – lösningen är att kontrollera och vid behov byta ut eller uppgradera utrustningen innan avstängningen.
Påverkar äldre mobiler och uppkopplade larm
Tele2 betonar att de flesta kunder inte påverkas, men att äldre telefoner och annan SIM-baserad utrustning, till exempel trygghetslarm och IoT-enheter, kan tappa både samtals- och datatjänster när 2G/3G släcks. Rekommendationen är att agera i god tid och säkerställa att enheter har stöd för 4G eller 5G, alternativt uppdateras med ny mjukvara om det är möjligt.
– Vi vet att många har hört talas om nedsläckningen, men hoppats eller trott att den inte påverkar dem. Den största utmaningen nu med en månad kvar är att få folk att agera i tid och inte vänta till sista stund. Vi förstår att det kan kännas som något som kan vänta, men den 1 december är det för sent. Därför vill vi uppmana alla att kontrollera sina enheter de kommande 2–3 veckorna, säger Elin Ovéus, nätverkschef på Tele2.
Tele2 uppmanar också anhöriga att hjälpa närstående, särskilt äldre personer, att kontrollera både mobiler och andra uppkopplade produkter i hemmet så att viktiga funktioner inte faller bort.
Så testar du om du berörs
Den som är osäker kan testa sin telefon genom att ringa 225. Om samtalet går via 2G eller 3G spelas ett röstmeddelande upp som informerar om att näten stängs den 1 december. Mer information om övergången och vad som behöver göras finns på tele2.se/nedslackning-2g-3g, bytnät.nu och PTS.se, uppger Tele2.
Under hösten har Tele2 intensifierat sin kundinformation inom både Tele2 och Comviq. Nästan 200 000 mottagare har fått riktad information via sms, e-post och brev – sammanlagt över 700 000 utskick – och arbetet fortsätter fram till avstängningen.
– Vår högsta prioritet är att alla ska känna sig trygga med att deras utrustning fungerar som den ska, och att ingen ska stå utan kontakt när näten släcks, säger Elin Ovéus.
Avvecklingen genomförs gemensamt av Tele2 och Telenor via det gemensamma nätbolaget Net4Mobility. Enligt Tele2 påverkas de flesta kunder inte, men för den som fortfarande använder 2G/3G är uppmaningen tydlig: kontrollera, uppgradera eller byt ut i god tid före 1 december.








