Regeringen har beslutat att förlänga den tidsperiod då Energimyndigheten kan genomföra en avtappning av beredskapslagren för olja. Beslutet gäller om det uppstår risk för oljebrist.
Enligt regeringen ska förlängningen ge myndigheten möjlighet att agera snabbt om läget på oljemarknaden försämras. Det tidigare beslutet gällde fram till den 30 juni 2026, men nu förlängs möjligheten till den 31 december 2026.
Energi- och näringsminister Ebba Busch säger att regeringen vill agera i tid för att värna Sveriges försörjningsberedskap:
– Vi välkomnar en vapenvila mellan USA och Iran och parternas intention att öppna Hormuzsundet för trafik. Vi nås dock av olika budskap om situationen och även i ett positivt scenario kan det ta tid för leveranskedjor att återställas. Klart är också att förhandlingar återstår innan parterna är överens i alla delar. Regeringen agerar därför proaktivt för att Sverige även framgent ska ha god försörjningsberedskap, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.
Regeringen uppger också att Energimyndigheten hittills inte sett något behov av lageravtappning. Det aktuella beslutet ska ändå göra det möjligt för myndigheten att snabbt använda beredskapslagren om behov uppstår.








