En ny undersökning av Ipsos på uppdrag av PostNord visar att 49 procent av svenskarna någon gång utsatts för bedrägeriförsök online eller via bluff-SMS. Av dessa uppger 18 procent att de någon gång gått på ett bedrägeri, och fler än var femte oroar sig för att utsättas i samband med julhandeln, uppger PostNord i ett pressmeddelande.
– När paketvolymerna skjuter i höjden passar bedragarna på. De sprider falska länkar och meddelanden i sina försök att lura konsumenter. Därför gäller det att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.
Black Week ökar risken
Black Week, som inleds måndagen den 24 november, markerar startskottet för vinterns stora köpfest. Inför julhandeln ökar både e-handeln och risken för bedrägeriförsök. Under de mest intensiva shoppingveckorna skickar bedragare falska leveransmeddelanden för att lura mottagare – ofta utger de sig för att vara PostNord eller andra logistikföretag.
– Bedragarna blir allt mer sofistikerade, men e-handel ska vara trygg och enkel. Vår roll är att ge konsumenterna de verktyg som behövs för att själva kunna se igenom bluffar. En kombination av teknik, kunskap och sunt förnuft är det bästa skyddet, säger Alexis Larsson.
PostNords råd till konsumenter
PostNord betonar att uppgifterna i företagets app är korrekta och rekommenderar kunder att kontakta kundservice vid minsta tveksamhet. Myndiga råd är att vara särskilt vaksam på mejl och sms som påstår sig komma från PostNord; företaget skickar normalt inte länkar till betalsidor, förutom vid varor från länder utanför EU. Kontrollera alltid länkar innan du klickar och öppna inte bilagor från okända avsändare. Svara inte på meddelanden du misstänker är bluffar – väntar du inte på ett paket från utlandet är risken stor att meddelandet är falskt.
Granska logotyper, stavning och avsändaradresser noga då små fel kan avslöja en bluff. Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant är det sannolikt en bluff. Lämna aldrig ut personliga uppgifter som lösenord, kortnummer eller BankID. Misstänker du att du blivit utsatt: spärra ditt kort, byt lösenord och kontakta polisen omgående.
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av PostNord mellan den 4 och 8 november 2025. Totalt deltog 1 000 respondenter i åldern 18–79 år, representativt för den svenska allmänheten utifrån kön, ålder och region. Datainsamlingen gjordes digitalt via webbenkät och studien omfattade 44 frågor om svenskarnas julvanor, traditioner, julhandel och nätbedrägerier.








