De nordiska länderna ska genom ett fördjupat samarbete bli bättre på att säkerställa tillgången till nödvändiga varor och tjänster vid fredstida kriser, säkerhetspolitiska krissituationer och ytterst krig. Målet är att skapa en mer samordnad och robust nordisk förmåga när produktion, logistik, distribution och handel påverkas.
Gemensam deklaration förbereds
Den 24 juni mötte minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin representanter från flera av de nordiska länderna i Visby. Under mötet diskuterades ett pågående arbete med att ta fram en gemensam nordisk deklaration om försörjningsberedskap.
Avsikten är att deklarationen ska kunna undertecknas den 2 september 2026 vid Nordic Supplies Summit, som är ett årligt möte inom det nordiska nätverket för försörjningsberedskap.
– Vår försörjningsberedskap handlar i grunden om att samhället ska fortsätta fungera, även när allvarstider råder. Ett fördjupat samarbete stärker Norden. Genom att gemensamt förbereda oss kan vi avsevärt stärka vår motståndskraft och säkerställa försörjningen av grundläggande varor och tjänster, säger minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.
Pressmeddelandet från Försvarsdepartementet beskriver samarbetet som ett sätt att hantera störningar i produktion, logistik, distribution och handel, både i fredstida kriser och i säkerhetspolitiska krissituationer.







