Tingsrätten har dömt i målet mellan en handläggare på Energimyndigheten och staten efter att kvinnan väckt talan om ekonomiskt och ideellt skadestånd. Tvisten handlar om myndighetens beslut våren 2024 att underkänna henne i en förnyad säkerhetsprövning, avsluta provanställningen och stänga av henne från arbetet under anställningens sista tolv dagar.
Handläggaren anställdes hösten 2023 och hade enligt egen uppgift pekats ut efter att Energimyndigheten tipsats om att hon delat inlägg på Facebook från den klimatpolitiska organisationen Rebellmammorna. Hon har gjort gällande att myndighetens beslut var repressalier för att hon använt sin åsiktsfrihet, yttrandefrihet, demonstrationsfrihet och mötesfrihet.
Tingsrätten går inte på handläggarens linje när det gäller beslutet att underkänna henne vid säkerhetsprövningen och att avsluta provanställningen. Domstolen anser att Energimyndighetens bedömning haft stöd i lag, varit ändamålsenlig och ryms inom myndighetens breda bedömningsmarginal i frågor som rör säkerhetsskydd och säkerhetsprövningar.
Därmed har åtgärden inte bedömts som en otillåten inskränkning i hennes grundläggande fri- och rättigheter. Talan avslås därför i den delen.
Avstängningen ledde till skadestånd
En annan bedömning görs av myndighetens beslut att inte låta handläggaren arbeta under de återstående tolv dagarna av provanställningen. Tingsrätten anser att avstängningen skedde utan stöd i lag och att den hade samband med att hon utnyttjat sina rättigheter enligt regeringsformen och Europakonventionen.
Med hänsyn till omständigheterna bedömer majoriteten att överträdelsen är så allvarlig att ideellt skadestånd ska betalas ut. Beloppet sätts till 10 000 kronor. Handläggaren får därmed ersättning för själva avstängningen, men får inte gehör för resten av sin talan mot staten.
En ledamot i rätten är skiljaktig och anser att ett konstaterande av överträdelsen hade räckt som gottgörelse, utan skadestånd.







