Trafikverket har lämnat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037 till regeringen, med en ram på 1 200 miljarder kronor, uppger myndigheten i ett pressmeddelande. Planen adresserar eftersatt underhåll, kapacitetsbrister och klimatrisker, och ska samtidigt stärka totalförsvarets förmåga genom tidigarelagda åtgärder där Försvarsmakten har identifierat behov.
– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Mer järnvägsunderhåll och nytt signalsystem
Omkring 500 miljarder kronor avsätts till järnvägen. Arbetet med att minska underhållsskulden ska accelerera, med perspektivet att skulden kan vara avklarad till 2050 under förutsättning att resurser tillförs och andra aktörer fullföljer sina planer. Utrullningen av signalsystemet ERTMS fortsätter successivt till 2042, parallellt med flera kapacitetshöjande åtgärder.
Säkrare vägar och bärigare stomnät
Planförslaget innebär att det eftersatta vägunderhållet ska vara åtgärdat till 2037. Stamvägnätets bärighet höjs till BK4 till 2030, vilket möjliggör tyngre transporter för näringsliv och totalförsvar. Åtgärderna omfattar bland annat fler mötesseparerade sträckor (2+1-väg), anpassade hastighetsgränser, automatiska trafiksäkerhetskameror, säkra sidoområden, åtgärder i farliga korsningar, mitträffling samt platser för poliskontroll.
Miljö, klimat och lönsamhet
Av den totala ramen avsätts 16 miljarder kronor till riktade miljöåtgärder, såsom bullerskydd, bullerreducerande beläggningar och faunapassager. För klimatanpassning av vägar avsätts 5 miljarder kronor för bland annat trädsäkring, erosionsskydd och förbättrad avvattning. På järnvägen planeras liknande klimatanpassningar.
Principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare, vilket enligt Trafikverket frigör 20 miljarder kronor till mer motiverade insatser samtidigt som vissa tidigare planerade investeringar utgår. Förslaget skickas nu på remiss, och regeringen väntas fastställa planen våren 2026.