Sverige har fortfarande brister i tillgången till grundläggande betaltjänster, vilket skapar hinder i människors vardag och särskilt drabbar äldre och personer med funktionsnedsättningar, enligt landets länsstyrelser. Läget beskrivs i den gemensamma rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2025”.
Enligt rapporten innebär bristerna att samhällets behov av grundläggande betaltjänster inte tillgodoses fullt ut. Konsekvensen blir att vissa grupper riskerar att inte kunna betala för sina dagliga behov på ett tryggt och praktiskt sätt.
Digital omställning utan fungerande alternativ
En stor del av problemen handlar om att kontantbaserade betaltjänster ersätts av digitala lösningar utan att det finns fungerande alternativ för dem som har svårt eller inte kan använda digitala tjänster. Länsstyrelserna betonar att tillgänglighet är minst lika viktigt som själva tillgången till betaltjänster.
De digitala betaltjänster som dominerar i dag är inte tillräckligt anpassade efter olika behov. Många saknar kunskap, förmåga eller ekonomiska resurser för att använda dem, och det finns en utbredd oro för att bli lurad eller att göra fel. Det förekommer också att personer inte får tillgång till nödvändiga tjänster, som till exempel mobilt BankID.
– Tillgänglighet handlar inte enbart om att betaltjänster finns inom rimligt avstånd utan också om hur de går att använda i praktiken. Att kunna betala för sina dagliga behov är en självklarhet för de flesta – men vad händer när det inte fungerar? säger Anna-Karin Drake på Länsstyrelsen i Dalarnas län, som är nationell samordnare för grundläggande betaltjänster.
Som ett exempel på anpassningsarbete lyfter Länsstyrelsen Kalmar län fram ett samarbete under 2025 med Synskadades riksförbund för att anpassa en utbildning om digitala betalningar för synskadade.
Normen styr – den som saknar konto riskerar utestängning
Den svenska betalningsmarknaden är till stora delar digital och bygger på att användaren följer en viss norm: har betalkonto, BankID, mobiltelefon av senare modell, uppkoppling och digital vana. För den som uppfyller dessa krav märks sällan några problem, men den som faller utanför riskerar att stängas ute.
– Att ha tillgång till ett betalkonto är en förutsättning för att kunna hantera sin vardag, som exempelvis att betala sin hyra. Flera av länsstyrelserna skriver även i år om problemen som internationella forskare och studenter upplever när de vill öppna ett betalkonto här i Sverige. Den som står utan konto får problem och riskerar att hamna utanför då det är svårt att betala med kontanter, säger Wille Kyrk, nationell samordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Länsstyrelsernas uppdrag och bedömning
Länsstyrelserna har regeringens uppdrag att bevaka att det finns grundläggande betaltjänster som motsvarar samhällets behov. I uppdraget ingår också att bedöma tillgängligheten till dessa tjänster för äldre personer och personer med funktionsnedsättning.
Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar arbetet nationellt och sammanställer varje år en rapport över läget. Den samlade bedömningen i årets rapport är att problemen är spridda över landet och att de är så omfattande att riksdagens mål om grundläggande betaltjänster inte är uppnått.
– Här fyller länsstyrelsernas regionala kunskap och lokala kännedomen en viktig funktion. Sammantaget är problemen är så pass omfattande runt om i landet att samhällets behov inte längre tillgodoses. Länsstyrelsernas gemensamma bedömning är åter igen att riksdagens mål inte är uppnått, säger Anna-Karin Drake.
Hela rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2025” finns att läsa på Länsstyrelsen Dalarnas webbplats, enligt Länsstyrelsen Kalmar län.








