Öppenheten i vägtrafikregistret gör Sverige särskilt sårbart för brott kopplade till fordon och bostäder, enligt Kungliga Automobil Klubben, KAK. Uppgifter om fordonsägare och hemadresser i registret används i dag av kriminella, samtidigt som omkring 12 000 aktörer har direkttillgång till registret, uppger KAK.
I dag är vägtrafikregistret öppet och innehållet tillhandahålls av olika nättjänster. Enligt KAK är Sverige närmast unikt i detta avseende, eftersom sådan information i många andra länder endast är tillgänglig för behöriga myndighetspersoner.
– Med några enkla klick kan den som vill ta reda på vem som äger ett fordon och var personen bor. Därför har vårt land blivit ett smörgåsbord för kriminella på jakt efter bilar, bildelar eller hem att göra inbrott i, säger Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd.
Regeringen avstår grundlagsändring
Regeringen har tidigare låtit utreda begränsningar av olika söktjänster, bland annat i syfte att motverka brottslighet. Förslagen har dock mött stark kritik eftersom en sådan reglering skulle kräva ändringar i grundlagen. Samtidigt används söktjänsterna också för legitima ändamål, till exempel vid bakgrundskontroller av kunder och medarbetare.
Regeringen har nu meddelat att man inte går vidare med förslagen från den så kallade söktjänstutredningen. I stället pekar regeringen på möjligheten att använda vanlig lagstiftning för att begränsa tillgången till känsliga uppgifter.
– Det är densamma som KAK framfört, nämligen att göra ändringar i sekretesslagstiftningen. Då kan kriminella inte gå in direkt i vägtrafikregistret och behovet att reglera söktjänsterna försvinner. En bra lösning som vi hoppas kan komma tillrätta med problemet. Naturligtvis måste privata aktörer med legitima skäl, som försäkringsbolag, bilhandel, parkeringsbolag och liknande, ha tillgång till ägaruppgifter även framöver. Men bilägarnas personliga integritet måste också skyddas, säger Anders Ydstedt.
Utredning om ändrad sekretesslagstiftning
I en artikel i Dagens Industri skriver justitieminister Gunnar Strömmer, civilminister Erik Slottner och Martin Melin, rättspolitisk talesperson, att regeringen vill pröva lösningar inom ramen för vanlig lagstiftning. De pekar bland annat på möjligheten att se över sekretessreglerna.
Ministrarna skriver att ”regeringen avser därför att tillsätta en utredning med uppdrag att se vilka lösningar som finns tillgängliga i vanlig lag. Det kan till exempel handla om att överväga ändringar i sekretesslagstiftningen för att begränsa tillgången till uppgifter som används som underlag för att begå brott.”
Även om vägtrafikregistret inte uttryckligen nämns i artikeln utgår KAK från att det kommer att omfattas av den kommande utredningen.
– Även om inte vägtrafikregistret uttryckligen nämns i artikeln så utgår vi ifrån att detta kommer att inkluderas i kommande utredning. KAK ser fram emot att ta del av förslagen och att det inte tar för lång tid. Roten till problemet måste åtgärdas och en rättssäker ordning där bilisterna skyddas måste till, avslutar Anders Ydstedt.








