Offer för cyberbrott riskerar att drabbas av psykisk ohälsa, visar en ny undersökning utförd av Cint på uppdrag av NordVPN. Av de tillfrågade som utsatts för cyberbrott under de senaste två åren uppger 10 procent att deras psykiska och emotionella tillstånd påverkats negativt.
NordVPN lyfter fram att bedrägerier är en av de vanligaste brottstyperna i Sverige, med hundratusentals anmälningar varje år, och att konsekvenserna sträcker sig långt bortom ekonomiska förluster.
– Bedrägerier är ett av de vanligaste brotten i Sverige och varje år anmäls hundratusentals fall. Att råka ut för detta leder inte enbart till ekonomiska förluster utan kan även få andra allvarliga konsekvenser, där känslor av skam dröjer sig kvar och påverkar människors mående långt efteråt, säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN.
Skam, tystnad och konflikter i nära relationer
I undersökningen tillfrågades 1 000 svenskar om de utsatts för cyberbrott i någon form de senaste två åren. Totalt svarade 64 procent att de drabbats. Av dessa uppgav 12 procent att de förlorat pengar som en direkt följd av brottet.
Förutom de ekonomiska konsekvenserna är de psykologiska följderna tydliga. Förutom de 10 procent som upplevde negativ påverkan på sitt psykiska och emotionella mående, svarade 6 procent att cyberbrottet påverkat en nära relation negativt. Ytterligare 2 procent angav att deras identitet blivit stulen, medan 8 procent inte ville berätta vad som hänt eller vilka konsekvenserna blev.
– Trots att cyberbrott tyvärr bara blir vanligare är det många som känner sig dumförklarade efter att de fallit offer för ett och börjar ifrågasätta sig själva. Ofta stannar det vid att man väljer att inte anmäla händelsen och att inte berätta om det för någon annan, men för vissa dröjer sig känslan kvar över längre tid och blir ett problem, säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN.
Undersökningen visar också att utpressningsliknande situationer förekommer mot privatpersoner. Av dem som utsatts för cyberbrott uppgav 1 procent att de betalat en lösensumma. Samtidigt svarade 2 procent att de avstod från att anmäla händelsen av rädsla för att deras personliga information skulle röjas.
Uppmaning: prata om brottet och sök stöd
NordVPN betonar vikten av att både stärka de tekniska skydden och att bryta tystnaden kring cyberbrott.
– För att kunna hantera cyberbrott krävs inte bara tekniska skyddsåtgärder, utan även att vi vågar tala om när vi varit offer. Genom öppna samtal delar vi med oss både av erfarenheter, lösningar och hjälper till att bryta stigmat som hör till att ha råkat ut för ett bedrägeri på nätet, fortsätter Adrianus Warmenhoven.
Den som har blivit utsatt för brott och mår dåligt uppmanas att vända sig till någon man litar på eller kontakta hälso- och sjukvården. Det finns också ideella organisationer som Brottsofferjouren, som erbjuder stöd till brottsutsatta, bland annat vid bedrägerier.
För att minska risken att drabbas lyfter NordVPN fram flera förebyggande åtgärder. Det handlar bland annat om att vara misstänksam mot oväntade länkar i e-post och sms, aldrig lämna ut personuppgifter eller kortuppgifter utan att noggrant ha kontrollerat att webbplatsen är legitim, samt att aldrig logga in med BankID på uppmaning från någon annan.
Andra råd är att använda långa, komplexa och unika lösenord, gärna med hjälp av en lösenordshanterare som NordPass, att fortlöpande utbilda sig om cybersäkerhet samt att vid misstanke om bedrägeri alltid kontakta sin bank och göra en polisanmälan.








