Skolors hantering av digitala nationella prov ställer nya krav på säker inloggning och tydlig identitetshantering, enligt en nyhet från Svensk e-identitet AB på Mynewsdesk. Företaget lyfter särskilt tre områden: att identitetshantering är den största utmaningen, att skolor behöver säkra inloggningar utan krav på BankID samt att det finns en lösning som ska göra övergången till digitala prov både smidig och trygg.
Identitetshantering som nyckelfråga
Enligt företaget är identitetshantering den mest kritiska komponenten i genomförandet av digitala nationella prov. När provmiljöer digitaliseras behöver skolor säkerställa att rätt elev loggar in och tilldelas rätt provtillfälle. Företaget framhåller att tydliga processer för hantering av användare och behörigheter minskar risken för avbrott i undervisningen och skapar förutsättningar för ett säkert provflöde.
I sin nyhet beskriver Svensk e-identitet att skolor kan minska den tekniska komplexiteten och undvika onödig administration genom att välja en lösning som fokuserar på säker identifiering. Poängen är att tekniken inte ska stjäla tid från kärnuppdraget – undervisningen.
Säker inloggning utan BankID
Företaget uppger att det finns sätt att erbjuda säker åtkomst för elever utan att kräva BankID. Poängen i deras beskrivning är att skolor ska kunna införa en inloggningsmetod som både uppfyller säkerhetskrav och fungerar i den dagliga verksamheten, oavsett förutsättningar i elevgruppen. Enligt nyheten är målet att tillhandahålla en lösning som är enkel att använda men samtidigt uppfyller behov av spårbarhet och kontroll.
Svensk e-identitet betonar att den föreslagna lösningen syftar till att göra övergången till digitala prov smidigare och tryggare. Tanken är att skolor ska kunna fokusera på genomförande och kvalitet, medan leverantören hanterar de tekniska delarna kring identitet och inloggning.
Företaget hänvisar till en längre artikel där de belyser dessa tre områden och hur skolor kan arbeta praktiskt för att få en stabil start med digitala nationella prov. Där framgår också inriktningen att minska teknikberoendet i klassrummet och lägga fokus på undervisning och provens genomförande.








