Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att utreda statens åtagande för nattågstrafik, enligt Landsbygds- och infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande på regeringens webbplats. Uppdraget innebär att analysera den samlade efterfrågan på nattågsresor och väga in Trafikverkets ansvar att ingå avtal där kommersiella förutsättningar saknas, samtidigt som upphandlad trafik i möjligaste mån inte ska påverka den kommersiella nattågstrafiken.
– Trafikverket genomför nu en ny upphandling av nattågsfordon. Det är därför lämpligt att utreda både ägandeformerna för befintliga och nya fordon, och hur dessa ska finansieras. Uppdraget syftar till att se över hur den statliga fordonsflottan bäst organiseras på ett effektivt sätt, inte minst ur ett beredskapsperspektiv, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Organisation och finansiering under lupp
Utredningen ska ta sin utgångspunkt i den situation som förväntas när de nya tågen för nattågstrafik har levererats. Trafikverket ska analysera för- och nackdelar med olika alternativ för hur den statliga fordonsflottan bör ägas, förvaltas och finansieras samt hur kapitalkostnaderna ska hanteras. Myndigheten ska även belysa hur alternativen kan påverka viljan att genomföra nödvändigt underhåll.
Inom ramen för uppdraget ingår också att studera hur de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har valt att organisera förvaltning och finansiering av sina fordon, som jämförelse inför statens fortsatta inriktning.
Samråd med försvar och regioner
Trafikverket ska samråda med Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap så att beredskapsperspektiv beaktas, samt föra dialog med berörda regioner. Myndigheten ska även inhämta synpunkter från turism- och besöksnäringen samt andra berörda myndigheter, företag och organisationer.
Slutredovisning av uppdraget ska lämnas till Regeringskansliet (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet) senast den 31 december 2026. I pressmeddelandet framhålls att nattågstrafik länge varit en del av svensk transportförsörjning och bedrivs både kommersiellt och som statligt upphandlad trafik. Sedan 2011 ansvarar Trafikverket för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional och internationell kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, där kommersiella förutsättningar saknas. Nattågsfordon ägs både av kommersiella aktörer och av staten; Trafikverket äger och förvaltar merparten av de fordon som används i den upphandlade nattågstrafiken.








